Keep Us Strong WikiLeaks logo

Currently released so far... 5408 / 251,287

Articles

Browse latest releases

Browse by creation date

Browse by origin

A B C D F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Browse by tag

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
QA
YM YI YE

Browse by classification

Community resources

courage is contagious

Viewing cable 08CAIRO2198, COURT FINES JOURNALISTS FOR INSULTING AL-AZHAR

If you are new to these pages, please read an introduction on the structure of a cable as well as how to discuss them with others. See also the FAQs

Understanding cables
Every cable message consists of three parts:
  • The top box shows each cables unique reference number, when and by whom it originally was sent, and what its initial classification was.
  • The middle box contains the header information that is associated with the cable. It includes information about the receiver(s) as well as a general subject.
  • The bottom box presents the body of the cable. The opening can contain a more specific subject, references to other cables (browse by origin to find them) or additional comment. This is followed by the main contents of the cable: a summary, a collection of specific topics and a comment section.
To understand the justification used for the classification of each cable, please use this WikiSource article as reference.

Discussing cables
If you find meaningful or important information in a cable, please link directly to its unique reference number. Linking to a specific paragraph in the body of a cable is also possible by copying the appropriate link (to be found at theparagraph symbol). Please mark messages for social networking services like Twitter with the hash tags #cablegate and a hash containing the reference ID e.g. #08CAIRO2198.
Reference ID Created Released Classification Origin
08CAIRO2198 2008-10-15 16:04 2011-02-16 21:09 CONFIDENTIAL Embassy Cairo
VZCZCXYZ0001
RR RUEHWEB

DE RUEHEG #2198 2891605
ZNY CCCCC ZZH
R 151605Z OCT 08
FM AMEMBASSY CAIRO
TO RUEHC/SECSTATE WASHDC 0650
INFO RHEHNSC/NSC WASHDC
C O N F I D E N T I A L CAIRO 002198 
 
SIPDIS 
 
NEA/ELA FOR CANEDO; DRL/NESCA FOR BERGLUND 
NSC FOR PASCUAL 
 
E.O. 12958: DECL: 10/15/2028 
TAGS: PGOV PHUM KDEM EG
SUBJECT: COURT FINES JOURNALISTS FOR INSULTING AL-AZHAR 
SHEIKH 
 
REF: A. CAIRO 2152 B. CAIRO 2122 Classified By: ECPO Mincouns William R. Stewart for reason 1.4 (d).
1.(U) On October 11, Cairo Criminal Court fined the editor-in-chief of the independent, sensationalist newspaper "Al-Fagr," Adel Hamouda, and a reporter for the paper, Mohammed Al-Baz, 80,000 Egyptian pounds each (approximately 15,000 USD) for publishing images of the Sheikh of Al-Azhar dressed in papal robes and wearing a cross, alongside a September 2008 article urging the Sheikh not to visit the Vatican. Sheikh Tantawi had filed suit against the journalists, requesting their arrest and incarceration for "deliberately insulting" the institution of Al-Azhar. Sheikh Tantawi reportedly refused a proposed deal brokered by Journalists' Syndicate Chairman Makram Mohammed Ahmed whereby the sheikh would drop the lawsuit in exchange for "Al-Fagr" publishing a formal apology.

2.(C) Secretary-General of the Egyptian Organization for Human Rights Hafez Abu Seada told us October 13 that the defense lawyers were pleased the court did not sentence the journalists to prison terms, although the lawyers believe the court should have issued an acquittal. Abu Seada opined that the court ruling was an attempt to find "middle ground" between the Sheikh's insistence on punishment and the press' opposition to the case. Abu Seada personally echoed the defense lawyers' relief that there was no prison sentence, but commented that he thought the 80,000 pound fine was high. Asking rhetorically, "Did the article and photo really harm the Sheikh?" Abu Seada asserted that the Sheikh of Al-Azhar had no business bringing a lawsuit against journalists, and criticized Tantawi for his insistence on filing the suit.

3.(C) Negad Al-Borai of "The United Group" human rights NGO commented to us October 13 that the court ruling's inappropriate deference to the Sheikh of Al-Azhar in a case without any legal merit illustrates the lack of judicial independence in Egypt. Al-Borai lamented what he called "excessively high fines" on the journalists. Other human rights NGOs complained publicly in the media and privately to us that the court ruling limited press freedom. The pro-government newspaper "Al-Gomhoriya" reported October 13 that the Sheikh of Al-Azhar had no comment on the ruling and has accepted the court-imposed fines on the journalists.

4.(C) Comment: Egyptian journalists have long pressed for legislation that would ban incarceration as a criminal penalty for press "crimes." Despite President Mubarak's February 2004 pledge not to jail journalists, the government has thus far refused to change existing law. By imposing fines in a case such as this, the government may be trying to find a way it can deliver a political and financial message to independent journalists who cross a GOE red-line, while avoiding the controversial fallout of a prison sentence. SCOBEY